عمران

معماری

طراحی سازه

تحلیل سازه

انجام پروژه های دانشجویی
اموزش نرم افزار های عمران

شبکات اجتماعی

آمار مطالب وب سایت

  • 47 مطلب  تعداد مطالب :
  • 0 دیدگاه  تعداد نظرات :

آمار بازدید وب سایت

  • بازدید امروز : 1
  • بازدید دیروز : 90
  • بازدید هفتگی : 454
  • بازدید ماهانه : 2010
  • بازدید کل : 135765

رپورتاژ آگهی تبلیغات بنری

    طراحی قالب وردپرس

نحوه بارگذاری و طراحی هلی پورت

هلی پورت در واقع محل فرود بالگرد می باشد.

یک هلی پورت می تواند یک جایگاه فرود داشته باشد یا اینکه شاما چند جایگاه فرود باشد که هر جایگاه خود، تحت نام هلی پد شناخته می شود.
این سازه را می توان از مصالح مختلفی مانند فولاد ، بتن و آلومینیوم و یا ترکیبی از دو یا چند مصالح ساخت.اما امروزه بیشتر به صورت سازه های فضاکار و یا به صورت قاب مختلط بتن و فولاد ساخته می شوند که مورد دوم رواج بیشتری دارد . حداقل ضخامت دال بتنی جهت این سازه ها ۶ سانتیمتر عنوان شده است.
اخیرا سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران چک لیستی ارائه نموده که استقرار بالگرد بر فراز کلیه ساختمان های دارای ۱۶ طبقه و بیشتر را الزامی می کند . این سازمان در نظر دارد به زودی این مورد را به ۸ طبقه کاهش دهد.
بارهای وارد بر هلی پد :
ــ بارهای زنده ناشی از نشست و برخاست بالگرد
• بار زنده گسترده یکنواخت ( اعمال ضریب بار مجاز نمی باشد)
الف) ۲۰۰ دکانیوتن بر متر مربع برای بالگردهای با حداکثر وزن برخاست ۱۳۳۵ کیلوگرم و کمتر.
ب) ۳۰۰دکانیوتن بر متر مربع برای بالگردهای با حداکثر وزن برخاست بیش از ۱۳۳۵ کیلوگرم و بیشتر.
• بار متمرکز زنده به مقدار ۱۳۳۵دکانیوتن بر سطحی به ابعاد ۱۲ در ۱۲ سانتیمتر اعمال می شود . محل اعمال این بار باید به نحوی انتخاب شود که بیشترین تاثیر بر سازه داشه باشد . لزومی به اعمال این بار به صورت همزمان با سایر بارهای زنده گسترده و متمرکز نمی باشد.
• دو بار زنده متمرکز در طولی معادل ۲۴۰سانتیمتر ( معادل طول پایه های فرود بالگرد ) ، البته می توان این طول را به صورت دقیق و مطابق با مشخصات فیزیکی بالگرد نیز لحاظ نمود . به جهت انکه اثر ضربه ناشی از نشست یا برخاست بالگرد بر پد لحاظ شود ، هر کدام از این دو بار را معادل ۷۵ درصد حداکثر وزن برخاست بالگرد در نظر می گیریم . محل اعمال این بار بایستی به نحوی انتخاب شود که بیشترین تاثیر بر سازه داشته باشد . لزومی به اعمال این بار به صورت همزمان با سایر بارهای زنده گسترده و متمرکز نمی باشد.
• بارهای مرده شامل وزن دال بتنی و اسکلت بتنی یا فلزی سازه اصلی
• بار برف
• بار زلزله

✅ ممکن است واژه heli port به گوش تان آشنا باشد . این واژه در فارسی تحت عناوین بالگردگاه و بالگردنشین ترجمه شده است.

✅ همانطور که حدس زدید ، هلی پورت در واقع محل فرود بالگرد می باشد. یک هلی پورت می تواند یک جایگاه فرود داشته باشد یا اینکه شامل چند جایگاه فرود باشد که هر جایگاه خود تحت نام هلی پد شناخته می شود.

✅ سازه هلی پورت را می توان از مصالح مختلفی مانند فولاد، بتن و آلومینیوم و یا ترکیبی از دو یا چند مصالح ساخت.

✅ اخیراً سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران چک لیستی ارائه نموده که استقرار بالگردگاه بر فراز کلیه ساختمانهای دارای 16 طبقه و بیشتر را الزامی می کند. این سازمان در نظر دارد به زودی این مورد را به 8 طبقه کاهش دهد.

✅ از آنجایی بلندمرتبه سازی به ویژه در کلان شهرها بسیار رواج یافته آشنایی با نحوه طرح طراحی این سازه خاص می تواند بازار کار جدیدی پیش روی طراحان سازه های خاص قرار دهد. البته جهت ساختمانهای با کاربری ویژه مانند بیمارستان لزومی به داشتن این تعداد طبقات تا الزامی شدن تعبیه بالگردگاه ندارد.

برچسب ها

  • برچسب های این مطلب
  • مطالب مرتبط

  • شاید این مطالب هم به دردتان بخورد .. !
  • دیدگاه ها

  • دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید
  • دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

    نوشته‌های تازه